تاریخ بازیهای ایران Ùˆ روسیه

تاریخ بازیهای ایران و روسیه




 

 


تاریخ بازیهای ایران و روسیه


تاریخ : چهارشنبه ،
20 بهمن 1389

بازي امشب دو تيم در ابوظبي اولين رويارويي ايران با روسيه محسوب مي شود، اگرچه ايران 3 بار با تيم ملي شوروي سابق بازي کرده است که آخرين بار آن در زمستان 1363 در هند بود.


تیم ملی ایران امشب در یک بازی دوستانه در شهر ابوظبی به مصاف روسیه می رود که این اولین مصاف دو تیم در طول تاریخ محسوب می شود. البته ایران قبلاً با تیم ملی شوروی بازی کرده است، اما با نام روسیه، اولین مصاف دو تیم است.

اولین تماس بین المللی خارجی فوتبال ایران با کشور همسایه، شوروی بود. در سال 1304 تیم ملی ایران برای انجام چند بازی دوستانه راهی باکو شد. در طول سال های اولیه فوتبال در ایران، چندین تیم باشگاهی و منتخب از شوروی به تهران آمدند و دیدارهای دوستانه ای را با تیم منتخب تهران و تیم ملی برگزار کردند. در پاییز 1308 تیم منتخب جمهوری آذربایجان شوروی به تهران آمد و در 3 بازی دوستانه با نتایج 11- صفر، 4- صفر و 3-1 تیم منتخب تهران را برد. همچنین در پاییز 1323 تیم دینامو تفلیس از شوروی به تهران آمد و در دو بازی دوستانه با نتایج 5- 1 و 4- صفر تیم ایران را شکست داد. در طول سال های دهه 30 و 40 نیز تیم ملی بارها برای اردوی تدارکاتی و بازیهای دوستانه به شوروی رفت و بازیهای دوستانه ای را در آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و اوکراین برگزار کرد.

***

ایران و شوروی در طول تاریخ در 3 بازی رسمی باهم روبرو شده اند. اولین بار در المپیک 1976 و در مرحله یک هشتم نهایی بود که ایران و شوروی در روز 3 مرداد 1355 باهم روبرو شدند. بازی دو تیم در استادیوم مونی سیپال شهر شربروک و در حضور حدود 6 هزار نفر تماشاگر برگزار شد و داوری از کلمبیا این بازی را سوت زد. در تیم شوروی چهره های سرشناسی مثل اولگ بلوخین، لئونید بوریاک، لئونید نازارنکو و . . . حضور داشتند که با رهبری والری لوبانفسکی به زمین آمده بودند. شوروی با دو گل دقایق 40 و 67 در مقابل تک گل پرویز قلیچ خانی پیروز شد و ایران با المپیک خداحافظی کرد. این آخرین بازی ایران در تاریخ بازی های المپیک بود!

***

دومین رویارویی دو تیم در یک بازی دوستانه در روز 15 شهریور 1357 و در ورزشگاه آزادی بود. این بازی در حضور 25 هزار تماشاگر و با قضاوت الدینگر آلمانی برگزار شد. بلوخین و بوریاک دوباره در ترکیب تیم شوروی به رهبری نیکیتا سیمونیان حضور داشتند و واگیز خیدیاتولین در دقیقه 17 تک گل شوروی را زد و با همین گل پیروز شد. و حشمت مهاجرانی برای آخرین بار روی نیمکت تیم ملی نشست. در تیم ملی ایران بازیکنانی نظیر کربکندی، سید علیخانی، عبداللهی، روشن، برزگری و قاسمپور به میدان رفتند.

***

سومین و آخرین رویارویی رسمی تیم ملی ایران با شوروی در 8 بهمن 1363 بود که در جام نهرو هند باهم روبرو شدند. بازی در استادیوم مهارجه شهر کوچین و در حضور 70 هزار تماشاگر و با قضاوت داوری از هند برگزار شد و شوروی با دو گل آندره زیگمانتوویچ و اولگ پروتاسوف ایران را 2- صفر شکست داد. حضور رنات داسایف دروازه بان بزرگ شوروی در دهه 80 میلادی در درون دروازه تیم حریف که بازوبند کاپیتانی را بر بازو بسته بود، از نکات جالب توجه این بازی بود.

***

به جز این 3 بازی رسمی، تیم ملی ایران چند بازی مقابل تیم امید شوروی و همچنین تیمهای باشگاهی روسیه انجام داده است که به نتایج این بازی ها اشاره می شود:

23 اسفند 1347- جام دوستی(تهران): ایران صفر- اسپارتاک مسکو 2

24 مهر 1349- بازی دوستانه(مسکو): ایران صفر- زسکا مسکو 1

27 مهر 1349- بازی دوستانه(ولگاگراد): ایران 1- استال ولگاگراد صفر

22 تیر 1353- جام ایران(تهران): ایران 1- امید شوروی صفر

24 تیر 1354- جام ایران(تهران): ایران صفر- امید شوروی 1

10 مرداد 1356- بازی دوستانه(تهران): ایران 1- امید شوروی 1

29 بهمن 1368- بازی دوستانه(تهران): ایران صفر- امید شوروی 1

یکم اسفند 1368- بازی دوستانه(تهران): ایران صفر- امید شوروی 1

18 مهر 1371- بازی دوستانه(تهران): ایران 1- لکوموتیو مسکو 1

20 مهر 1371- بازی دوستانه(تهران): ایران 2- لکوموتیو مسکو صفر



کلمات کلیدی : اخبار فوتبال ایران ، تیم ملی فوتبال ایران ، اخبار لیگ ایران ، اخبار تیم ملی ، فوتبال ایران ، مسابقات فوتبال ، زمان برگزاری فوتبال ، سایت خبر ورزشی ، علی دایی ، بازیهای تیم ملی ، جدول لیگ برتر ، جدول لیگ ایران ، نتیجه فوتبال ، فرهاد مجیدی ، عادل فردوسی پور ، سوتی های جواد خیابانی ، فدراسیون فوتبال ، رنکینگ فوتبال ، تک گل